Cebula czerwona

16 18 20
Kalorie: 40 kcal Białko: 1.1 g Tłuszcze: 0.1 g Węglowodany: 9.3 g

Cebula czerwona to dwuletnia bylina z rodziny lilowatych. Jest jedną z odmian cebuli zwyczajnej. Charakteryzuje się ona fioletowo-czerwoną łupinką. W porównaniu do swojej żółtej kuzynki ma łagodniejszy, mniej intensywny smak. Wymaga dużej wilgotności podłoża. Można uprawiać ją nawet w doniczce na parapecie okiennym.

Właściwości odżywcze czerwonej cebuli witaminy i minerały

Cebula czerwona to bardzo dobre źródło związków flawonoidowych, czyli naturalnych przeciwutleniaczy. W czerwonej odmianie jest dodatkowo sporo antocyjanów, pochodnych cyjanidyny. Jedzenie dużej ilości tego warzywa ogranicza występowanie zawałów serca, niektórych nowotworów, ale również miażdżycy, ponieważ mają one wpływ na obniżenie zawartości cholesterolu frakcji LDL we krwi.

W czerwonej cebuli znajdują się oligomery fruktozy, czyli fruktany. Oligofruktoza pełni rolę naturalnego prebiotyku, który stymuluje rozwój prawidłowej flory bakteryjnej końcowego etapu przewodu pokarmowego. Pełnią one w żywieniu rolę błonnika rozpuszczalnego w wodzie. W okrężnicy jest ona fermentowana przez bakterie beztlenowe.

Cebula, także jej czerwona odmiana, od zawsze wykorzystywana była w medycynie ludowej jako skuteczny środek zwalczający infekcje. Przed odkryciem antybiotyków, pełniła ona podobną rolę, zwalczając niekorzystne bakterie. Za większość zdrowotnych właściwości cebuli odpowiada dwusiarczek alilo-propylowy, jeden z glikozydów. Oprócz tego w swoim składzie warzywo to zawiera także wiele enzymów, zwłaszcza fermentów, wpływających na przyspieszenie metabolizmu i ułatwienie trawienia. Jeden z  hormonów roślinnych (glukokinina) zatrzymuje rozwój cukrzycy u osób ze skłonnością do tej choroby. Spożywanie jej na surowo dodatkowo obniża poziom cukru we krwi, przez co pozwala na lepsze dobranie dawek insuliny.

Cebula zawiera w swoim składzie adenozynę, która pomaga w przeciwdziałaniu sklejania się płytek krwi i powstawaniu zakrzepów. Prowadzi ona więc do rozrzedzenia krwi. Z podobnych powodów dodatek czerwonej cebuli zalecany jest w przypadku kalorycznych, ciężkostrawnych dań. Pomaga ona w lepszym ich rozłożeniu.

Kalorie – ile kalorii ma czerwona cebula?

Czerwona cebula w 100 g zawiera 1,1 g białka, 0,1 g tłuszczu, 9,3 g węglowodanów i 1,7 g błonnika. Taka porcje cebuli dostarcza także 40 kcal.

Zastosowanie czerwonej cebuli

Cebula czerwona jest mniej popularna w polskiej gastronomii od swojej jaśniejszej odmiany. Z uwagi na mniejszą zawartość ostrych olejków eterycznych, dobrze pasuje do sałatek, w których jest jedzona na surowo. To jeden z podstawowych składników na przykład sałatki greckiej. Można ją również poddawać obróbce termicznej. Wówczas ma wszechstronne zastosowanie, jako element sosów, dodatek do mięs i innych warzyw. Uznaje się ją za dodatek pikantny, który doskonale zagęszcza dania.

Czerwona cebula ulega stosunkowo szybkiemu zepsuciu. Należy uważać, by nie jeść warzywa z jakimikolwiek oznakami pleśni. Czerwona cebula powinna mieć jednolitą budowę, jędrną skórkę i brak jakichkolwiek przebarwień. Przechowuje się ją w miejscu suchym i nienasłonecznionym.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu