Jesteś na:

Brzoskwinia zwyczajna – właściwości. Przetwory z brzoskwiń

16 18 20

Brzoskwinia należy do owoców pestkowych. Ich sezon w naszym kraju przypada na początek wakacji. Prawdziwymi szczęściarzami są Ci, którzy mogą udać się do swojego ogródka i zerwać ją z drzewa, właśnie wtedy pachnie i smakuje najlepiej.

Brzoskwinie to znakomity dodatek do deserów. Doskonale nadają się również na przetwory, dzięki czemu będziemy cieszyć się ich smakiem przez cały rok. Oprócz tego, że są pyszne, wpływają korzystnie na nasz organizm. Jakie zatem przetwory możemy wykonać z tego apetycznego owocu?

Brzoskwinia zwyczajna

Brzoskwinia zwyczajna  (łac. Persica vulgaris)  jest niewielkim drzewem, sięgającym wysokości  3–6 metrów. Liście ma wąskie, wydłużone, z drobno pikowanymi brzegami. Wczesną wiosną można zauważyć na drzewach piękne, różowe kwiaty, które wiążą się później w owoce. Średnica owoców sięga do 10 centymetrów, są mięsiste, soczyste i bardzo smaczne.

W zależności od wyglądu owoców, brzoskwinie można podzielić na dwie grupy: zwyczajne z omszoną skórką i nektaryny z gładką skórką. Barwa owoców zależy od odmiany, mogą przyjąć kolor od zielonego po złocistopomarańczowy.

Brzoskwinia pochodzi z Chin, tam ją udomowiono już w starożytności. Uprawiana jest we wszystkich miejscach, w których panują korzystne dla niej warunki klimatyczne i glebowe. Przy minimum chęci i zaangażowania, każdy z nas może uprawiać ją w przydomowym ogródku.

Brzoskwinia – właściwości

Brzoskwinie w 90% składają się z wody, więc dostarczają niewielkiej ilości kalorii (100 g owocu to tylko 50 kcal! ). Świeże, surowe owoce bogate są w β-karoten, foliany, witaminy: A, C, B1, B2,B6 oraz niacynę. Nie brakuje w nich także składników mineralnych, na szczególną uwagę zasługuje potas jego zawartość jest najwyższa. W brzoskwini możemy znaleźć pewną ilość fosforu, magnezu, wapnia oraz żelaza i cynku.

Owoce brzoskwini, dzięki swoim składnikom odżywczym, przeciwdziałają wielu chorobom. Bez wątpienia powinny je spożywać osoby borykające się z anemią, ponieważ stymulują produkcję czerwonych krwinek. Wskazane są dla osób będących na diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej, a także dla kobiet spodziewających się dziecka. Ze względu na znaczną zawartość potasu, powinny po nie sięgać osoby z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu.

Wspierają leczenie reumatyzmu, chorób nerek i układu moczowego. Wykazują działanie moczopędne, zmniejszają stężenie kwasu moczowego, regulują gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową.

Zawarty w brzoskwini β-karoten, wzmacnia nasz wzrok, poprawia koloryt skóry, nadając jej śniady odcień i zdrowy, promienny wygląd. Brzoskwinie przeciwdziałają także rozwojowi nowotworów.

Te wyśmienite owoce wpływają kojąco na układ nerwowy, poprawiając nasze samopoczucie. Osobom dbającym o figurę oraz chcącym zrzucić zbędne kilogramy, pozwolą kontrolować masę ciała, ze względu na niską kaloryczność i obecność błonnika pokarmowego. Zawarte w brzoskwiniach włókno pokarmowe wspomaga trawienie i pracę jelit. Nie powinny unikać ich osoby zmagające się z zaparciami, ponieważ wykazują działanie przeczyszczające.

Miąższ brzoskwini zawiera bor, który wpływa na gospodarkę hormonalną organizmu poprzez zwiększenie aktywności estrogenu. Pierwiastek ten zmniejsza ryzyko chorób układu kostnego, głównie chroni przed osteoporozą.

Brzoskwinie w syropie

Brzoskwinie w syropie to dobra alternatywa w okresie zimy, czy poza sezonem na brzoskwinie. Są one niewiele bardziej kaloryczne niż świeże owoce, 100 g brzoskwiń odsączonych z syropu dostarcza 72 kcal, jednak zawierają mniej witamin i składników mineralnych niż brzoskwinie zerwane z drzewa. Największe straty dotyczą witaminy C, jej zawartość zmniejsza się nawet o 80%.

Niektórzy producenci do syropu zamiast cukru dodają jego tańszy i gorszy zamiennik: syrop glukozowo-fruktozowy. Spożywanie nadmiernej ilości fruktozy,  przyczynia się do szybszego odkładania tkanki tłuszczowej czy spadku wrażliwości na leptynę. Ze względu na to, że jest to produkt przetworzony i zawiera znaczną ilość dodanego cukru oraz obecność konserwantów, należy zachować umiar, w spożywaniu ich w takiej formie.

Przetwory z brzoskwiń

Współczesny styl życia sprawia, że konsumenci cenią sobie czas poświęcony na przygotowywanie posiłków. Przejawem tego jest coraz częstsze sięganie po żywność przetworzoną, w tym także przetwory owocowe. Ich konsumpcja niesie za sobą wiele pozytywnych efektów.  

Na rynku dostępne są różne przetwory z brzoskwiń m.in. marmolady, dżemy, konfitury, kompoty, owoce suszone, kandyzowane, prażone a także w żelu i wspomniane już wyżej w syropie. Produkty przetworzone znacznie skracają czas przygotowywania posiłków. Dzięki nim, spożywanie owoców jest możliwe przez cały rok. Mają także duży udział w urozmaiceniu naszej codziennej diety, gdyż na skutek przerobu, zyskują zupełnie inne walory smakowo-zapachowe.

Sklepowe wyroby na ogół charakteryzują się  wysokim stężeniem cukru przy jednoczesnym niskim udziale owoców oraz dodatkiem konserwantów, barwników, a także aromatów. Warto przed zakupem, dokładnie  przestudiować ich skład i wybrać te o największym procentowym udziale owoców. Jeśli mamy nieco więcej wolnego czasu, opłaca się przygotować je samodzielnie w domu. A oto prosty przepis na zdrową, domową konfiturę z brzoskwiń.

Przepis na konfiturę z brzoskwiń

Składniki:

  • 1 kg brzoskwiń
  • 40 dag cukru
  • Sok z 1 cytryna
  • Ulubione przyprawy np. cynamon, wanilia

Wykonanie:

  1. Umyj brzoskwinie, obierz i pozbądź się pestek.
  2. Pokrój owoce w kostkę i skrop sokiem z cytryny (owoce nie będą ciemnieć).
  3. Przenieś pokrojone brzoskwinie do garnka z niewielką ilością wody, dodaj cukru i gotuj, aż owoce zmiękną (około 30 minut).
  4. Po tym czasie odstaw konfiturę, dodaj ulubione przyprawy, wymieszaj.
  5. Przełóż do wyparzonych słoików i pasteryzuj przez 5 minuty.

rozwiń

Brzoskwinia zawiera dużo witamin i składników mineralnych, dlatego pomaga w leczeniu chorób układu moczowego, reumatyzmu, anemii, a nawet nowotworów. Nie powinniśmy sobie ich odmawiać latem, kiedy to możemy rozkoszować się ich najlepszym smakiem. Po sezonie, warto włączyć je do diety, w postaci samodzielnie przygotowanych musów czy konfitur. Uważać należy jednak na brzoskwinie w syropie ze względu na znaczną ilość dodanego cukru czy obecność konserwantów.

Literatura:

  1. Bielowski A. 2010. Owoce, które leczą. Sandomierz, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
  2. Korus A., Lisiewska Z., Kmiecik W. 2007. Ocena jakości brzoskwiń w żelu konserwowanych kwasem sorbowym – w zależności od warunków przechowywania. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 1(50), 113 – 123.
  3. Kunachowicz H, Nadolna I, Iwanow K, Przygoda B. 2012.Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Warszawa, PZWL.
  4. Szustakowska-Chojnacka M. 2015. 100 roślin w Twojej kuchni. Warszawa, PZWL.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Oceń
Brzoskwinia zwyczajna – właściwości. Przetwory z brzoskwiń - 10.0/10. Oddano 2 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?