Brzoskwinia

16 18 20
Kalorie: 46 kcal Białko: 1.0 g Tłuszcze: 0.2 g Węglowodany: 10 g

Jadalne brzoskwinie to owoce pochodzące z drzewa brzoskwini zwyczajnej. To roślina, która przynależy do rodziny różowatych. Owoce brzoskwini zaczęto uprawiać na terenie Chin już ponad cztery tysiące lat temu. Ich soczystością zachwycali się także starożytni Grecy i Rzymianie. Od XVI wieku są znane także w Polsce. W tym momencie drzewa nie występują w stanie dzikim. Sezon na brzoskwinie trwa od lipca do października i to właśnie w tym okresie najrozsądniej jest je kupować, ponieważ posiadają najwięcej cennych substancji.

Właściwości odżywcze brzoskwini – witaminy i minerały

Wśród witamin występujących w brzoskwiniach największą uwagę zwraca witamina C. Ten cenny składnik wzmacnia naczynia krwionośne i zwiększają odporność organizmu. Oprócz niej zawierają także witaminę B3, beta-karoten, witaminę E oraz potas i miedź. W śladowych ilościach pojawiają się w niej także inne witaminy z grupy B oraz witamina K. Z tego powodu sięgać po brzoskwinie powinny osoby cierpiące na anemię, kobiety w ciąży oraz seniorzy. W owocach tych nie ma sodu, dlatego polecane są chorym na nadciśnienie tętnicze.

Brzoskwinie pomogą w zachowaniu młodego wyglądu na dłużej. Mają składniki moczopędne, dzięki którym jeszcze dokładniej usuwają toksyny z ciała. Warto zwrócić uwagę na obecność boru wśród pierwiastków występujących w miąższu brzoskwiń. Jest on odpowiedzialny za podniesienie poziomu estrogenu w organizmie, przez co przyda się kobietom w okresie menopauzalnym. Brzoskwinie należą do owoców zasadotwórczych, czyli nie zakwaszają organizmu, dlatego polecić można ich częste jedzenie osobom cierpiącym z powodu zgagi. Sięgać po nie powinny także osoby z problemami reumatycznymi i chorobami układu moczowego.

Kalorie – ile kalorii ma brzoskwinia?

Brzoskwinie w niemal 90% składają się z wody. Nic więc dziwnego, że owoce te są lekkostrawne i zawierają jedynie 46 kcal w 100 g. W swoim składzie mają 1,5 g błonnika, który jeszcze bardziej przyśpiesza ich trawienie. Z tego też powodu brzoskwinie dobrze przysłużą się osobom z częstymi zaparciami. Ponadto dostarczają 10 g węglowodanów, 1 g białka i 0,2 g tłuszczów.

Zastosowanie brzoskwini

Brzoskwinie najlepiej jeść w formie świeżej. Tylko wówczas owoce mają najwięcej wymienionych składników. Po ich przetworzeniu do formy konserwowej wiele tracą, a dodatkowo na skutek zalania słodkim syropem zyskują sporo niezdrowego cukru. Lepszym zabezpieczeniem brzoskwiń przed psuciem jest ich wysuszenie. W trakcie tego procesu zachowują większość swoich cennych wartości.

Oprócz spożywania surowych owoców, można je także podawać w formie deserowej. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do ciast, na przykład sernika. Z brzoskwini z powodzeniem robić można dżem i konfitury, które pozwolą na dostarczenie dużej dawki witaminy C w okresie zimowym. Coraz popularniejsze jest dodawanie owoców do mięs, dzięki czemu zyskuje się zupełnie nowy smak.

Popularne nektarynki to jedna z odmian brzoskwini. Owoce te służą do produkcji kosmetyków do włosów i skóry. Można na ich bazie wykonywać maseczki do twarzy. Dobrze sprawdzą się w roli tonizującej i oczyszczającej – dodadzą cerze blasku. Naturalne kosmetyki na bazie brzoskwiń powinno się trzymać w lodówce, ponieważ dość szybko się psują.

Zobacz również:
Oceń
1.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu