Jesteś na:

Błonnik w walce z nowotworem jelita grubego

16 18 20

Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów w Polsce. Niestety, jak w przypadku większości chorób nowotworowych jego późne wykrycie może okazać się tragiczne w skutkach. Jak się okazuje, jednym z ważniejszych czynników prowadzących do rozwoju raka jelita grubego jest nieprawidłowa dieta.

Podwyższone ryzyko zachorowania na ten złośliwy nowotwór w wielu przypadkach wiąże się z otyłością, będącą niestety coraz częstszym problemem w naszym kraju. Badania wykazały, że u osób otyłych, których współczynnik BMI wynosi ponad 30, zagrożenie chorobą jest większe nawet o 100% w porównaniu z osobami o BMI nieprzekraczającym prawidłowej wartości. Oczywiście ryzyko wystąpienia choroby nie jest zależne jedynie od diety, należy jednak pamiętać, że znacznie wpływa ona na stan naszego zdrowia, dlatego tak ważne jest aby odżywiać się zdrowo i z głową.



Nowotwór jelita grubego

Zgodnie z opinią lekarzy zachorowalność na raka jelita grubego uzależniona jest od trzech  głównych czynników. Przede wszystkim są to predyspozycje genetyczne, choroby zapalne jelit oraz czynniki zewnętrzne, jak niekorzystny wpływ środowiska czy złe nawyki żywieniowe, które zwykle wypracowujemy latami. Dieta wysoko białkowa oraz wysoko tłuszczowa, może okazać się największym zagrożeniem prowadzącym do zwiększenia ryzyka wystąpienia choroby nowotworowej jelita grubego.

Największą zachorowalność notuje się obecnie w krajach zachodnich, w Polsce natomiast rak jelita grubego jest jednym z najczęściej występujących nowotworów, a późno wykryty w wielu przypadkach okazuje się śmiertelny w skutkach. Według przeprowadzonych badań wynika, że zagrożenie stanowi dla nas między innymi krwiste, czerwone mięso, wysoko przetworzone produkty spożywcze bogate w niezdrowe tłuszcze, cholesterol i syntetyczne składniki wątpliwego pochodzenia. Światowy Fundusz Badań Nad Rakiem (WCRF) uznał czerwone mięso za jeden z czynników zwiększających ryzyko wystąpienia choroby, jednocześnie zalecając ograniczenie jego spożycia. Dieta obfita w tłuszcze zwierzęce powoduje zwiększenie produkcji kwasów żółciowych oraz powstawanie gruczolaków będących przyczyną rozwoju choroby. O zagrożeniu można mówić jednak dopiero wtedy, gdy czerwone mięso jak wołowina czy jagnięcina spożywane jest zbyt często i w zbyt dużych ilościach. Raport opublikowany przez wyżej wspomnianą organizację informuje, iż bezpieczna dawka tego rodzaju mięsa nie powinna przekraczać 500 g na tydzień.

Dieta wysokobiałkowa nie jest jedynym możliwym dla nas zagrożeniem. Oprócz złych nawyków żywieniowych na zwiększenie zachorowalności wpływa także środowisko, niezdrowy styl życia, mała aktywność fizyczna oraz palenie tytoniu. Ostatni czynnik zwiększa ryzyko wystąpienia raka jelita grubego o 30–40% w porównaniu z osobami wolnymi od nałogu.

Niewątpliwie, stosowana dieta to czynnik, nad którym większość z nas ma pełną kontrolę. Zalecany przez dietetyków i lekarzy zdrowy styl życia oraz odżywiania jest najlepszym sposobem zapobiegania wielu chorobom, także nowotworowi jelita grubego. Niemały wpływ na kondycję naszego ciała ma spożywanie świeżych owoców, a w szczególności warzyw. Te ostatnie zawierają wiele witamin, błonnik, duże ilości kwasu foliowego oraz innych związków będących skutecznym narzędziem w walce z rakiem jelita grubego.

Błonnik – oczyszczanie organizmu

Obecny jest w owocach, warzywach i produktach zbożowych. Nie od dziś wiadomo, że błonnik korzystnie wpływa na nasze zdrowie, a co najważniejsze charakteryzuje go również działanie antyrakowe. Błonnik wykazuje właściwości wiążące substancje kancerogenne, przyczyniające się do rozwoju choroby nowotworowej. Obecność błonnika w układzie pokarmowym powoduje, że substancje te szybciej wydalane są z organizmu zmniejszając tym samym ich kontakt z błoną śluzową jelita. Błonnik pokarmowy przyczynia się także do namnażania bakterii jelitowych, które wspierają siły obronne organizmu i chronią nasze zdrowie. Ta cenna substancja wspiera rozwój flory bakteryjnej jelit oraz ogranicza wchłanianie szkodliwych tłuszczów, szczególnie zwierzęcych. Badania potwierdzają, że osoby regularnie spożywające produkty zawierające błonnik, rzadziej chorują na raka jelita grubego.

Najwięcej błonnika znajdziemy w roślinach strączkowych, ziarnach zbóż, warzywach i owocach. Oprócz właściwości antyrakowych błonnik wykazuje również działanie obniżające poziom cholesterolu we krwi, zapobiegając tym samym występowaniu chorób układu krążenia i serca. Jego główna rola w organizmie polega na wspomaganiu pracy przewodu pokarmowego, szczególnie przydatny w tym procesie jest błonnik pokarmowy nierozpuszczalny, który nie tylko poprawia perystaltykę jelit, ale także redukuje stężenie kwasu solnego w żołądku, dlatego polecany jest osobom zmagającym się z nadkwasotą czy refluksem przełykowo-żołądkowym.

Ze względu na właściwości wspomagające trawienie, błonnik powinien być podstawowym składnikiem diety osób zmagających się z nadwagą czy otyłością. Jest substancją, która po spożyciu daje długotrwałe uczucie sytości obniżając tym samym ilość spożywanych pokarmów, a co za tym idzie kalorii. Osoby otyłe znacznie częściej zmagają się z przeróżnymi chorobami w porównaniu do osób o prawidłowej wadze, częściej zagraża im też nowotwór jelita grubego, dlatego tak ważne jest, aby stosować dietę wysokobłonnikową.

Sposób, w jaki odżywiamy się na co dzień jest niezwykle istotnym czynnikiem, mającym ogromne znaczenie w kwestii naszego zdrowia. Zbyt mała ilość warzyw, za dużo chemii i niezdrowych tłuszczów w diecie w połączeniu z małą aktywnością fizyczną może okazać się tragiczne w skutkach. Dlatego tak ważne jest zdrowe, świadome odżywianie, dzięki któremu będziemy mogli cieszyć się dobrą formą przez długie lata.

Oceń
Błonnik w walce z nowotworem jelita grubego - 7.4/10. Oddano 10 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?