Jesteś na:

Błonnik w nadmiarze może szkodzić!

16 18 20

Dziś wciąż mówi się o tym, aby zwiększyć podaż błonnika w diecie. Wiele osób przez małe spożycie warzyw dostarcza go stanowczo za mało. Jednak uwaga! Jego nadmiar również może spowodować poważne konsekwencje.

Chcesz schudnąć przed WAKACJAMI?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta

Nadmiar błonnika

Błonnik ma wiele, bardzo ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu właściwości. Przyspiesza on przemianę materii, usuwa resztki przemiany pożywienia z naszych jelit, reguluje metabolizm, obniża cholesterol, a także chroni przed nowotworem jelita grubego. Jednak jego nadmiar może mieć poważne konsekwencje.

Nadmiar błonnika może być skutkiem spożywania bardzo dużej ilości warzyw, ciemnego pieczywa, otrębów i kasz. Warto wiedzieć, że zalecana dzienna dawka błonnika wynosi od 25 g do 40 g. Jego nadmiar może spowodować:

  • mniejsze wykorzystanie przez organizm składników mineralnych: wapnia, żelaza, cynku, miedzi;
  • obniżenie wchłaniania witaminy A, D, B12;
  • hamowanie przekształcania się beta-karotenu w witaminę A;
  • obniżenie strawności składników odżywczych;
  • wzdęcia, biegunki, zaparcia.

Błonnik nie jest trawiony przez organizm człowieka. Należy do tzw. substancji antyodżywczych, które przynoszą pewne korzyści dla organizmu, ale mogą także mu zaszkodzić. Po raz kolejny umiar staje się najlepszą i najważniejsza zasadą przy komponowaniu jadłospisu.   

Oceń
Błonnik w nadmiarze może szkodzić! - 7.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?