Jesteś na:

Biała, mleczna, gorzka, z dodatkami, na gorąco. Czekolada niejedno ma imię

16 18 20

Dzięki swojemu wspaniałemu smakowi stała się jedną z uwielbianych przez wszystkich słodkich przyjemności. Czekolada podbija nasze serca niezwykłym aromatem, pojawia się w coraz to nowych odsłonach, a jej właściwości powodują, że czujemy się dobrze w trakcie i po konsumpcji. Jest nie tylko pyszna, ale i zdrowa. To deser wyjątkowo smaczny i pożywny, a ponadto posiadający szereg wartości odżywczych wpływających na dobrą kondycję zarówno ciała jak i umysłu.  

Czekolada to przede wszystkim kakao, a ta dobrej jakości zawiera przynajmniej 50% suchej miazgi kakaowej. Co prawda jest dość kaloryczna, jednak ze względu na wysoką wartość energetyczną w stosunkowo do małej objętości, uznawana jest za jedno z najcenniejszych źródeł energii pochodzenia roślinnego. Co więcej kakao, z którego powstaje czekolada zawiera duże ilości składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo, fosfor i wapń.

WażneŻelazo jest niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju i regeneracji tkanek, wspomaga odporność, chroni przed infekcjami i redukuje uczucie zmęczenia. Fosfor jest budulcem błony komórkowej, odpowiada za produkcję energii wewnątrzkomórkowej ATP, a jego niedobór może powodować utratę masy ciała, brak apetytu, rozdrażnienie oraz ciągłe uczucie zmęczenia.

Przeprowadzone badania wykazały, że kakao jest doskonałym źródłem polifenoli, czyli przeciwutleniaczy będących niezbędnym elementem w walce ze szkodliwymi dla zdrowia wolnymi rodnikami. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) występujące w czekoladzie w postaci flawonoidów wykazują działanie między innymi przeciwmiażdżycowe i przeciwwirusowe. To właśnie one odpowiadają za zwiększoną produkcję „dobrego” cholesterolu – HDL we krwi, zapobiegając tym samym rozwojowi chorób serca i układu krążenia. Antyoksydanty będące naturalnym składnikiem kakao wykazują także działanie przeciwnowotworowe, co potwierdzone zostało naukowo.

Czekolada cieszy się niezwykłą popularnością, a wśród wielu dostępnych obecnie na rynku produktów, przebierać możemy w poszczególnych smakach i rodzajach.



Gorzka czekolada

Inaczej zwana deserową, zawiera najwięcej wartości odżywczych spośród wszystkich rodzajów czekolad. Odmiana gorzka to od 35–70% lub więcej kakao. Wysoka zawartość miazgi kakaowej podnosi jakość czekolady, a co za tym idzie zawartość składników mineralnych i cennych dla zdrowia właściwości. Wartość energetyczna czekolady gorzkiej to ok. 480 kcal/ 100 g produktu.

Mleczna czekolada

Jak sama nazwa wskazuje sporządzana jest z dodatkiem mleka lub innego produktu mlecznego, zawiera około 25% kakao. To rodzaj czekolady o niezwykle kremowej konsystencji i jasnobrązowej barwie. W swoim składzie posiada zwykle większe ilości cukru, dlatego jej kaloryczność wynosi już blisko 530 kcal/ 100 g produktu.

Biała czekolada

W jej skład wchodzi masło kakaowe, mleko (w proszku) i cukier. To najbardziej kaloryczna z czekolad, a jej wartość energetyczna równa jest 550 kcal/100 g produktu. Szacuje się, że zawartość cukru w białej czekoladzie wynosi aż 70%. Ponadto nie zawiera kakao w postaci suchej, dzięki czemu zawdzięcza swój jasny kolor. Na jej niekorzyść przemawia również fakt, iż nie zawiera żadnych wartości odżywczych, co więcej głównym składnikiem białej odmiany czekolady jest pozbawiony cennych przeciwutleniaczy tłuszcz kakaowy oraz tuczące mleko w proszku.

Czekolada z dodatkami

Wzbogacona o przeróżne składniki mające na celu urozmaicenie jej smaku i atrakcyjności. Z dostępnych dziś na rynku wybrać możemy czekoladę z owocami, bakaliami, chrupkami kukurydzianymi, czy masą o smaku tofi. Mimo, że zawartość kakao w takiej czekoladzie utrzymuje się przeważnie na poziomie ok. 25–30%, w jej skład wchodzą również zbyt duże ilości cukru, nierzadko wzmacniacze smaku i sztuczne aromaty. Czekolady nadziewane zawierają nie tylko cukier, ale także niebezpieczny dla zdrowia syrop glukozowo-fruktozowy. Najlepszym wyborem będzie więc czekolada z bakaliami, gdyż zawartość orzechów wzbogaci ją o dodatkową ilość cennego dla zdrowia żelaza i magnezu.

Czekolada pitna na gorąco

Niestety czekoladą jest tylko z nazwy. Dostępne w sklepach „saszetkowe” produkty to kompozycja kakao (w niewielkiej ilości, przeważnie ok. 15%), tłuszczów utwardzonych, soli, syropu glukozowego, stabilizatorów, syntetycznych aromatów, a nawet skrobi ziemniaczanej. Ilość występującej w nich chemii jest ogromna, a samej czekolady w niej brak, dlatego produkty takie słusznie uznaje się za czekoladopodobne.

Lek na chandrę

Czekolada przyczynia się do wzmożonej produkcji obecnych w mózgu endorfin, nazywanych także hormonami szczęścia. Ponadto pobudza organizm i działa jak naturalny antydepresant. Czekolada przeciwdziała chorobom układu nerwowego oraz zmniejsza podatność człowieka między innymi na schizofrenię. Jej smak i zapach poprawia samopoczucie, co więcej pomagają zwalczyć dokuczający nam na co dzień stres.

WażnePrzeprowadzone badania wykazały, że czekolada poprawia nastrój przyszłych matek, a tym samym pozytywnie wpływa na rozwój płodu. Według nich, dzieci kobiet, które w ciąży regularnie spożywały ciemną czekoladę, są weselsze i bardziej aktywne.

Czekolada wzmacnia organizm

Podstawowym składnikiem czekolady jest kakao zawierające duże ilości magnezu. To składnik, który wspomaga pracę układu oddechowego, zapobiegając w ten sposób astmie lub powszechnie występującemu zapaleniu oskrzeli. Co więcej, magnez chroni organizm przed działaniem toksycznych metali ciężkich znajdujących się w pożywieniu pochodzącym ze skażonych gleb i wód. Zawarte w czekoladzie flawonoidy wzmacniają pracę między innymi układu mięśniowego, a ich odpowiednie stężenie powoduje, iż mięśnie szkieletowe produkują większe ilości energii. Czekolada, ze względu na swoją stosunkowo wysoką wartość energetyczną jest cennym źródłem siły fizycznej, dlatego dobrze wpływa na organizm w przypadku osłabienia czy senności.

Co prawda czekolada nie należy do deserów niskokalorycznych, jednak śmiało można ją zaliczyć do produktów zdrowych. Ilość zawartych w niej składników mineralnych i cennych właściwości leczniczych powoduje, że znacznie zyskuje ona na wartości. Pamiętajmy jednak, że co za dużo to niezdrowo, a czekolada jak wszystkie inne produkty, spożywana w zbyt dużych ilościach może zaszkodzić. Z pewnością jest ona jednak najzdrowszą, dostępną formą słodyczy, a jedzenie jej w odpowiednich dawkach przyniesie organizmowi wiele korzyści.

Oceń
Biała, mleczna, gorzka, z dodatkami, na gorąco. Czekolada niejedno ma imię - 6.0/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?