Jesteś na:

Biała czekolada – skład, składniki odżywcze i wpływ na naszą dietę

16 18 20

Biała czekolada przez niektórych koneserów nie jest uważana za prawdziwą czekoladę, a to z tego powodu, że w swym składzie nie posiada miazgi kakaowej. Jest białym, słodkim i często niezastąpionym produktem, który może być szeroko wykorzystywany, szczególnie w cukiernictwie.

Biała czekolada

Z definicji czekolady wynika, że produkt ten nie może zawierać mniej niż 35% suchej masy kakaowej ogółem, a w tym nie mniej niż 14% odtłuszczonej masy kakaowej. Biała czekolada wysokiej jakości z tzw. górnej półki wyprodukowana jest z tłuszczu kakaowego (masła kakaowego) oraz innych składników, które nadają czekoladzie smak, konsystencję i wygląd. Czekolada tego typu posiada kolor kremowy, zatem nie jest śnieżno biała.

Niektóre „białe czekolady” nie zawierają masła kakaowego i składają się jedynie z tłuszczu, cukru i mleka. Taki wyrób na pewno nie można nazwać czekoladą. Niestety, często zdarza się, że producenci oszukują klienta na składzie produktu i próbują ukryć swój niskiej jakości wyrób. Białą czekoladę produkuje się w odpowiednich warunkach, a temperatura najkorzystniejsza do tego wynosi 27,9–30,5°C.

Biała czekolada – skład

W skład czekolady białej wchodzi:

  • tłuszcz kakaowy (czasami w produktach niskiej jakości zastępowany jest tłuszczem roślinnym – utwardzanym olejem roślinnym, co znacznie obniża walory smakowe wyrobu)
  • cukier
  • mleko
  • dodatki smakowe

Czekolady białe najlepszej jakości zawierają do 33% masła kakaowego, ale nie zawierają proszku kakaowego, który mlecznej czy gorzkiej czekoladzie nadaje charakterystyczny, brązowy kolor. Im mniej tłuszczu kakaowego, tym gorsza jakość białej czekolady.

Biała czekolada – składniki odżywcze

Czekolada niewątpliwie stanowi bogate źródło węglowodanów oraz tłuszczów. Niestety większość tłuszczów zawartych w czekoladzie, to związki nasycone, które mogą niekorzystnie wpływać na organizm człowieka, kiedy są spożywane w dużych ilościach. Znajdziemy w niej także białko i niewielkie ilości kwasów omega-3 i omega-6, które korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy. W białej czekoladzie w porównaniu do gorzkiej i mlecznej jest najmniejsza ilość błonnika pokarmowego (0,2 g/100 g produktu).

Ponadto biała czekolada skrywa w sobie wiele witamin: A, E, D, K, witaminy z grupy B. W jej skład wchodzi także kwas foliowy oraz cenne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu minerały: wapń, magnez, żelazo, fosfor oraz potas. Poza tym, biała czekolada na 100 g zawiera 21 mg cholesterolu.

Ilości składników odżywczych, które zawiera biała czekolada nie są jednak wysokie. Zjedzenie kostki, czy nawet całej tabliczki nie wzbogaci organizmu o potrzebne składniki odżywcze, a na pewno będzie skutkować dostarczeniem nadwyżki kalorii w postaci tłuszczów i węglowodanów.

Biała czekolada na diecie

Niewątpliwie najzdrowszą wersją słodyczy jest gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao. Wpływa pozytywnie nie tylko na naszą sylwetkę jej pozytywne działanie powoduje, że jest polecana kobietom w ciąży u cukrzykom. Ale jak jest z białą czekoladą? Niestety, o ile ciemna czekolada, która zawiera miazgę kakaową wykazuje właściwości antyoksydacyjne, tak biała czekolada pozbawiona tego składnika, takich właściwości nie posiada. Poza tym, w białej czekoladzie proszek kakaowy zostaje zastąpiony tłuszczem kakaowym (w produktach dobrej jakości). Co za tym idzie, wzrasta kaloryczność wyrobu, a to niekorzystnie wpływa na utrzymanie szczupłej sylwetki. Niestety osoby, które są na diecie, a lubią białą czekoladę powinny przestawić się na jej zdrowszy zamiennik – ciemną, gorzką, która jest mniej kaloryczna i wykazuje (w umiarkowanych ilościach) właściwości prozdrowotne.

Biała czekolada jest przez wielu uznawana za rarytas, a część z nas nie wyobraża sobie bez niej słodkiej przyjemności. Jednak nie dajmy się zwieść nazwie „czekolada”. Przy wyborze białej czekolady należy kierować się zawartością tłuszczu kakaowego i zwracać uwagę, czy aby nie jest on zastępowany zwykłym tłuszczem roślinnym. Mimo zawartości wielu witamin i składników mineralnych, białej czekolady powinny unikać osoby będące na diecie odchudzającej, gdyż stanowi ona duże źródło kalorii pochodzących z węglowodanów i tłuszczy.

Kup białą czekoladę z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Oceń
Biała czekolada – skład, składniki odżywcze i wpływ na naszą dietę - 6.8/10. Oddano 74 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • patrzę i grzmię 13.03.2016, 11:56

    Masakra. Trutka dla tipsofanek i korposzczurów. Środek napędzający klientów dla przemysłu medycznego.

    Odpowiedz
  • frykadella 11.04.2016, 8:14

    Powinni zabronić używać nazwy czekolada dla białej mazi, ponieważ czeko pochodzi od kakao (shoco) i nie powinno zawierać mleka.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?