Jesteś na:

Awokado – właściwości. Jak rozpoznać dojrzałe awokado? Jak przyspieszyć jego dojrzewanie?

16 18 20

Persea americana, czyli smaczliwka, jest jednym w najbardziej wartościowych owoców na świecie. Stanowi bogactwo cennych składników odżywczych w tym jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Polecana jest zarówno do kanapek, sałatek jak i deserów z uwagi na gładką aksamitną konsystencję miąższu. Jak wybrać w pełni dojrzały okaz awokado i jak postępować, jeśli nie ma on dojrzałości konsumpcyjnej? Zachęcam do lektury artykułu, w którym postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Awokado – właściwości

Smaczliwka wdzięczna, czyli awokado właściwe pochodzi z południowego Meksyku, a pierwsze dowody na jej istnienie sięgają 7000 lat przed naszą erą.

Jej miąższ posiada wysoką wartość odżywczą z uwagi na zawartość:

  • jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (11g w 100 g) MUFA;
  • makroelementów: potasu, magnezu, żelaza;
  • mikroelementów: miedzi, manganu;
  • witamin:  A, C i E oraz witamin z grupy B jak B1, B2, B3 i B6 ;
  • bioflawonoidów jak luteina, zeaksantyna, alfa i beta – karoten;
  • 14 aminokwasów;
  • foliany, które w jelicie cienkim zamieniane są na kwas foliowy.  
Wartość odżywcza 100 g awokado
Wartość energetyczna Białko Tłuszcz Węglowodany Błonnik
160 kcal 2 g 15,3 g 7,4 g 1,7 g

Ze względu na skład miąższ smaczliwki ma właściwości:

  • przeciwutleniające ( witaminy A,C i E);
  • hipolipeczniczne np. w nadciśnieniu tętniczym;
  • hipoglikemizujące np. w cukrzycy;
  • lecznicze np. w chorobie zwyrodnieniowej stawów, wirusowym zapaleniu wątroby typu C, zaćmie, profilaktyce prostaty.

Z kolei skórka awokado wykorzystywana jest jako środek przeciwrobaczny. Tłuczone pestki z awokado uśmierzały bóle zębów oraz leczyły choroby skóry jak świerzb, łupież czy niegojące i sączące się ropą rany. Olej z nasion smaczliwki ma właściwości ściągające, a liście wykorzystywano, jako środek przeciwkaszlowy oraz jako panaceum na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy w podaniu wewnętrznym. Zewnętrzne stosowanie liści łagodziło dolegliwości nerwowo-mięśniowe.  

Awokado stanowi świetny zamiennik masła oraz przekąski. Przekrojone skropione oliwą i oliwek z dodatkiem czosnku. Warto również jego walory wykorzystać w przygotowaniu sałatek, kremów, past warzywnych i owocowych pamiętając zawsze o towarzystwie soku z cytryny z uwagi na szybkie utlenianie się owocu.

Należy pamiętać również o tym, że awokado stanowi alergen krzyżowy dla pacjentów z alergią na lateks oraz wchodzi w interakcję z lekami u chorych na zespoły depresyjne (fenelzyna, tranylcypromina, moklobemid) oraz zakażonych Salmonellą lub Lambią, a także leczonych Furazolidon i Isoniazidum (gruźlica płuc).

Jak rozpoznać dojrzałe awokado?

Na polskim rynku można spotkać wiele odmian awokado. Najpopularniejszą odmianę stanowi odmiana Hass, która charakteryzuje się ciemnobrązową barwą skórki i odczuwalną miękkością miąższu, co świadczy o jej gotowości konsumpcyjnej. Odmiana standardowa Persea americana jest owocem podłużnym z dużą pestką oraz intensywnie zieloną skórką. Ten gatunek jest gotowy do spożycia również poprzez ocenę organoleptyczną. Pojawiające się ciemnobrązowe kropeczki na skórce oraz wyczuwalnej palpacyjnie miękkości miąższu, świadczą o dojrzałości owocu smaczliwki.

Jak przyspieszyć dojrzewanie awokado?

Najbardziej sprawdzoną metodą dojrzewania owoców, w tym awokado jest włożenie go do papierowej torby w sąsiedztwie z jabłkiem. Owoce jabłoni wydzielają etylen, który powoduje przyspieszenie dojrzałości. Podobne działanie wykazuje skórka z banana. Po 12 h wspólnego przechowywania zarówno resztek z banana, jak i dojrzałego jabłka możemy zauważyć znaczną poprawę w kolorze oraz miękkości awokado.

 

Literatura:

  1. Kulczycki B., Gramza – Michałowska A.: Awokado – wartość żywieniowa. Przemysł Spożywczy. 11/2015. Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT Sp. z o.o., 2015, s. 33-34
  2. Avocados Contain Potent Liver Protectants, American Chemical Society, [dostęp on-line] https://www.sciencedaily.com/releases/2000/12/001219074822.htm
  3. Jarosz M.: Praktyczny Podręcznik Dietetyki, IŻŻ 2016 str. 175, 361, 534

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Oceń
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?