Awokado

16 18 20
Kalorie: 160 kcal Białko: 2 g Tłuszcze: 15.3 g Węglowodany: 4.1 g

Awokado, zwane też smaczliwką, naturalnie występuje w klimacie tropikalnym oraz subtropikalnym. W odróżnieniu od innych owoców, które bogate są przede wszystkim w cukry, głównym składnikiem awokado są tłuszcze. Pomimo to nie należy się tego owocu obawiać – choć jest dość kaloryczny, może nam to zrekompensować swoimi unikalnymi właściwościami odżywczymi i korzystnym wpływem na zdrowie. Awokado warto jeść nie tylko od święta, ale włączyć go do codziennej, zbilansowanej diety.

Awokado – właściwości

Awokado uprawiane jest w ciepłym klimacie Ameryki Środkowej i Południowej. Swoim kształtem przypomina intensywnie zieloną gruszkę, jednak w jego wnętrzu, zamiast gniazda nasiennego, tkwi duża pestka. Awokado jest mączyste, ma maślaną konsystencję i jest dość delikatne w smaku. Około 20–30 procent miąższu owocu stanowią tłuszcze – są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i należą do tak zwanych „dobrych tłuszczów” – korzystnie wpływają na pracę serca i układu krążenia, obniżają poziom złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów we krwi. Regularne spożywanie awokado to doskonała profilaktyka w chorobach serca, miażdżycy czy chorobie wieńcowej i udarach mózgu.

Oprócz korzystnych dla organizmu tłuszczów, w awokado znajduje się kompleks ponad 20 witamin i minerałów. Są to witaminy A, C, E, kwas foliowy, magnez, potas, cynk, miedź. Awokado jest też bardzo dobrym źródłem błonnika oraz przeciwutleniaczy – jednym z najważniejszych jest glutation, który ułatwia przyswajanie innych antyoksydantów z pożywienia. Kolejne korzystne dla zdrowia substancje znajdujące się w awokado to luteina i zeaksantyna, które pozytywnie wpływają na wzrok.

Wysoka zawartość kwasu foliowego sprawia, że awokado jest doskonałym produktem, obniżającym ryzyko wystąpienia kobiecych nowotworów. Awokado do swojej diety powinny też włączyć przyszłe mamy, gdyż prawidłowy poziom kwasu foliowego zmniejsza ryzyko pojawienia się wad wrodzonych u płodu. Spora porcja błonnika sprawia natomiast, że awokado jest polecane osobom na diecie oraz borykającym się z dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego. Błonnik nie tylko zwiększa swoją objętość w żołądku i zapewnia uczucie sytości, ale też oczyszcza przewód pokarmowy ze złogów i toksyn.

Awokado – zastosowanie

Najlepsze zarówno pod względem kulinarnym, jak i odżywczym jest bardzo dojrzałe awokado, miękkie i ciemnozielone. Jego miąższ jest podstawą słynnego meksykańskiego guacamole. Można też jeść awokado na kanapkach – wystarczy lekko je rozgnieść, posypać sola i pieprzem, dodać odrobinę startego czosnku i kilka kropel oliwy z oliwek. Świetnie sprawdza się też w sałatkach oraz jako dodatek do dań warzywnych zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Awokado można też wykorzystać do pielęgnacji urody. Wystarczy rozgnieść je, dodać odrobinę startego ogórka i łyżeczkę miodu – w ten sposób powstanie odżywcza i pełna witamin maseczka, która wygładzi skórę i nada jej ładny koloryt. Dzięki zawartości tłuszczów awokado stworzy na skórze delikatną powłokę, dzięki której będzie ona lepszą barierą przed wnikaniem zanieczyszczeń czy drobnoustrojów.

Zobacz również:
Oceń
9.5/10. Oddano 4 głosy.
ponad miesiąc temu