Jesteś na:

Aspartam. Cała prawda o długotrwałym stosowaniu popularnego słodziku

16 18 20

Znajduje się w składzie gum do żucia, niskokalorycznych deserów, odtłuszczonych jogurtów oraz wszędzie tam, gdzie producenci chcą obniżyć zawartość kalorii. Mimo swoich korzystnych właściwości wciąż budzi wiele kontrowersji. Zdrowy czy niezdrowy? To pytanie nasunęło się z pewnością każdemu, kto miał do czynienia z tym popularnym słodzikiem.



Aspartam

Aspartam to sztuczny słodzik, który znalazł zastosowanie w ponad 6000 produktów spożywczych, a miliony ludzi na całym świecie spożywają go niemal każdego dnia. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dopuszczalna dzienna dawka tego słodzika to 40 mg na kilogram masy ciała.

Z chemicznego punktu widzenia aspartam to substancja zbudowana z dwóch aminokwasów (cząsteczek białkowych), które naturalnie występują także we wszystkich produktach białkowych, takich jak mięso czy produkty mleczne, kwasu asparaginowego, fenyloalaniny i znikomych ilości metanolu. Warto podkreślić, że metanol znajdujący się w aspartamie jest identyczny z metanolem obecnym, ale w znacznie większych ilościach, w owocach, warzywach i ich sokach.

Aspartam – długotrwałe stosowanie

Co jednak, jeśli aspartam zagości w naszej diecie na dłużej?

Naukowcy z USA postanowili to sprawdzić. Celem ich badania była ocena efektów diety ze spożyciem aspartamu w dawce przekraczającej 25 mg/kg masy ciała na dobę oraz w dawce poniżej 10 mg/kg masy ciała na dobę. Eksperyment nie dotyczył incydentalnego spożycia aspartamu, ale regularnej konsumpcji stałych dawek. Wyniki były zaskakujące. Osoby spożywające niską dawkę aspartamu wykazywały na testach lepszą orientację przestrzenną w porównaniu z osobami na diecie z wysoką dawką, u których występowało także większe rozdrażnienie oraz depresja.

Inne badania natomiast dowiodły, że osoby, które piły napoje słodzone sacharozą wykazywały większą koncentrację oraz lepiej wykonywały zadania wymagające pamięci przestrzennej niż osoby, które spożywały napoje słodzone aspartamem. Podobne wyniki zaobserwowano w 2002 roku, kiedy to porównywano spożycie napojów słodzonych glukozą, do tych słodzonych aspartamem.

Eksperyment jednego z naukowców w ogóle nie został ukończony z powodu wystąpienia działań nieporządanych. Ilość aspartamu podawana uczestnikom w tym przypadku wynosiła 30 mg/ kg masy ciała na dzień. U trzech osób wystąpiła silna depresja, pomimo tego, że nigdy wcześniej nie była u nich zdiagnozowana.

Inne badania, jednak kontrastują z tymi przedstawionymi powyżej. A mianowicie nie wykazują one żadnego związku między spożywaniem napojów słodzonych sacharozą lub aspartamem. Sugeruje to, iż nadal potrzeba wielu badań, aby jednoznacznie określić wpływ aspartamu na nasze zdrowie. Zatem jak we wszystkim zachowajmy rozsądek i umiar, bo to jedyny sposób długie i zdrowe życie.

Literatura:

Lindseth GN1, Coolahan SE, Petros TV, Lindseth PD. Neurobehavioral effects of aspartame consumption. Res Nurs Health. 2014 Jun;37(3):185-93.

 

Oceń
Aspartam. Cała prawda o długotrwałym stosowaniu popularnego słodziku - 6.5/10. Oddano 8 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?