Jesteś na:

7 sposobów na wzmocnienie odporności u dziecka

16 18 20

Dbając o zdrową, pełnowartościową dietę swojego malucha rodzic może poprawić sprawność nie tylko intelektualną, ale i fizyczną dziecka. Wysoka odporność gwarantuje niższą podatność na infekcje, choroby i przeziębienia, dzięki czemu pociecha zamiast siedzieć w domu może spędzać czas na zabawie z rówieśnikami.

Odporność organizmu zaczyna się w jelitach. Do głównych funkcji pełnionych przez jelita należy wchłanianie składników odżywczych, dostarczonych wraz z pożywieniem. Warto wiedzieć, że aż 80% komórek odpornościowych znajduje się w błonie śluzowej jelit. Dbając o rozwój wartościowych szczepów bakterii w naturalny sposób wspomagamy neutralizację toksyn oraz eliminację szczepów bakterii szkodliwych, ponadto usprawniamy wchłanianie składników odżywczych oraz perystaltykę jelit. W związku z faktem, że jelita pełnią tak ważną  rolę w prawidłowych funkcjonowaniu organizmu, w diecie dziecka nie może zabraknąć substancji, które wspomogą ich funkcjonowanie.

Sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

Aby w naturalny, nie inwazyjny sposób zadbać o odporność organizmu dziecka należy szczególnie zwrócić uwagę na różnorodność posiłków spożywanych przez naszą pociechę pod względem ilościowym i jakościowym.

  1. Odpowiednia kaloryczność diety. Odpowiednia dawka kalorii zawarta w posiłkach zapobiega niedożywieniu organizmu. Długotrwałe niedożywienie, zarówno ilościowe, jak i jakościowe powoduje obniżenie odporności organizmu. Gdy dziecko jest niejadkiem, warto spróbować podawać dodatkowe kalorie w postaci płynnej np. soki owocowe, owocowo-warzywne, musy, przeciery lub różnorodne koktajle, do których podczas blendowania można dorzucić orzechy czy płatki owsiane.
  2. Witamina C – najpopularniejsza witamina wspomagająca walkę organizmu z wirusami i bakteriami. Niedobór tej witaminy powoduje obniżenie efektywności działań immunologicznych podjętych przez organizm. Witaminę C dostarczymy dziecku, podając ziemniaki, owoce cytrusowe, żurawinę lub paprykę.
  3. Probiotyki i prebiotyki w codziennym jadłospisie, których szczególnie bogatym źródłem są mleczne napoje fermentowane oraz produkty wzbogacane i cykoria, powodują rozwój odpowiednich szczepów bakterii jelitowych z rodziny Bifidobacterium i Lactobacillus. Prawidłowa flora bakteryjna wspomaga wchłanianie składników pokarmowych, dodatkowo wpływa na odporność, neutralizuje szczepy bakterii gnilnych oraz poprawia ogólne samopoczucie.
  4. Przeciwutleniacze, do których zaliczamy między innymi witaminę C, karotenoidy, tokoferole oraz polifenole i selen wspomagają neutralizację wolnych rodników w organizmie, neutralizując stany zapalne i równocześnie odciążając układ odpornościowy. Naturalnymi źródłami przeciwutleniaczy są warzywa i owoce oraz orzechy i oleje (część antyoksydantów to witaminy rozpuszczalne w tłuszczu).
  5. Zdrowe kwasy omega-3 są niezwykle cenne w rozwoju dziecka, gdyż warunkują poprawny rozwój układu nerwowego, odpornościowego i obniżają podatność na sytuacje stresowe. Ponadto wspomagają skórę przed wysuszeniem, która jako największy i najbardziej zewnętrzny narząd chroni organizm przed infekcjami. Kwasy omega-3 znajdują się obficie w tłustych rybach, oleju rzepakowym, migdałach i orzechach włoskich.
  6. Żelazo, magnez i cynk są ważnymi składnikami mineralnymi, które powinny być dostarczone w zalecanych ilościach. Żelazo zapobiega niedokrwistości i wpływa na dostarczenie tlenu do tkanek i odprowadzenie dwutlenku węgla. Cynk stanowi element wielu enzymów niezbędnych podczas zachodzenia procesów enzymatycznych podczas trawienia. Magnez z kolei bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał.
  7. Codzienne spacery na świeżym powietrzu i aktywność fizyczna dziecka, stanowi niebagatelny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Podczas spacerów dziecko doświadcza kontaktu z różnymi bakteriami i wirusami, na które organizm jest w stanie się uodpornić produkując odpowiednie przeciwciała. Krążą one w układzie limfatycznym i zostają użyte w momencie zagrożenia.

Odporność jest ważnym aspektem w poprawnym rozwoju dziecka. Warto zadbać, aby z dietą dostarczyć maluchowi odpowiednią dawkę wartościowych kalorii zarówno ilościowo, jak i jakościowo, w celu zapobiegania niedożywieniu. Ponadto pożywienie powinno wypełniać zapotrzebowanie dzienne na magnez, cynk oraz żelazo, kwas askorbinowy i zdrowe tłuszcze szczególnie z rodziny omega-3. W ramach spędzania wolnego czasu rodzice powinni zadbać o ruch na świeżym powietrzu i aktywność fizyczną.

Oceń
7 sposobów na wzmocnienie odporności u dziecka - 4.5/10. Oddano 2 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?